- Tesla en Panasonic zijn bezig met de ontwikkeling van de nieuwe 4680-batterij, die vanaf 2023 in massaproductie moet gaan.
- De nieuwe batterij kan een kostenbesparing van 50 procent opleveren ten opzichte van de huidige variant, terwijl hij ook nog eens 10 procent lichter is en zorgt voor 16 procent meer bereik.
- Voor Tesla hangt veel af van de 4680-batterij, die de ontwikkeling van de pakweg 25.000 euro kostende Model 2 mogelijk kan maken.
- Lees ook: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten
De ontwikkeling van batterijtechniek staat niet stil. Verschillende partijen werken aan solid state-batterijen die, zoals de naam al zegt, geen vloeibare onderdelen meer hebben. De voordelen van dit batterijtype zijn zo groot, dat het door velen wordt gezien als de ultieme oplossing voor de problemen van hedendaagse elektrische auto’s.
Maar Tesla denkt daar anders over. Elon Musk, de CEO van de Amerikaanse autofabrikant, gelooft niet in een vloeistofloze batterij en zegt dat hij een betere oplossing heeft met de 4680-batterij, waar Tesla samen met de Japanse elektronicagigant Panasonic nu aan werkt.
Dit type batterij zou vanaf 2024 op de markt moeten komen en Tesla’s goedkoper moeten maken, sneller laten laden en verder laten komen op een volle batterij.
Wat maakt de 4680-batterij zo goed?
De 4680-batterij is in zekere zin een evolutie van de batterijtechnologie die Tesla nu gebruikt. De cellen van de 4680 zijn alleen een stuk groter en efficiënter gebouwd en hebben een andere receptuur. Het grootste verschil is dat het hier gaat om een zogenaamd ‘tabless-design’, oftewel een ontwerp zonder soldeerlippen.
Daardoor kan de nieuwe batterij tot wel 50 procent goedkoper geproduceerd worden en weegt hij 10 procent minder. Dit komt voornamelijk doordat er minder cellen nodig zijn om een volledig accupakket te bouwen. Dat betekent automatisch dat er ook minder kleine, losse onderdelen voor cellen nodig zijn.
Belangrijker nog: door de grotere cellen kan een compleet accupakket 5 keer meer energie leveren, en heeft hij tot wel 6 keer zoveel capaciteit als een huidige Teslabatterij. Dat vertaalt zich naar ongeveer 16 procent meer bereik.
Wat merken we van de nieuwe batterij in de praktijk?
Een Tesla Model 3 heeft nu een aangegeven bereik van 491 kilometer op een volle lading. Dat zou met ongeveer 79 kilometer toenemen naar 570 kilometer met de nieuwe batterijtechnologie.
Maar dat is wellicht iets te kort door de bocht, want er zitten meer voordelen aan de nieuwe batterij die dan ongebruikt blijven. Tesla zou er ook voor kunnen kiezen om het bereik van de auto's onveranderd te laten, maar kleinere, lichtere en efficiëntere 4680-batterijen met hetzelfde vermogen te plaatsen. Tesla heeft immers nog steeds het hoogste bereik van de markt.
Kiest Musk voor deze optie, dan zou een Tesla Model 3 nog steeds de aangegeven 491 kilometer kunnen afleggen, maar zou hij een stuk lichter en goedkoper worden.
Als Tesla's bewering over de 50 procent kostenbesparing bij de productie van een 4680-batterij klopt, en ze kunnen er in een auto met minder af om hetzelfde bereik te houden, zou een Tesla zomaar duizenden euro’s goedkoper kunnen worden.
Naar verluidt kost een accupakket voor een Tesla Model 3 zo’n 16.000 dollar om te vervangen. Dat is ruwweg 14.500 euro. Daar kan vervolgens ongeveer 10 procent vanaf gehaald worden, omdat de 4680-batterij dit compenseert en zelfs verbetert met zijn 16 procent extra bereik. Dan komen we uit op ruwweg 13.000 euro. Deel dat door twee en je hebt de prijs van een vergelijkbaar 4680-accupakket: ongeveer 6.500 euro.
Als Musk en de zijnen eerlijk zijn en de volledige kostenbesparing doorberekenen naar de consument, kan een Tesla Model 3 al verkrijgbaar zijn voor net geen 42.000 euro. Dat is 8.000 euro goedkoper dan de auto nu is.
Nieuwe batterij maakt Model 2 van ongeveer €25.000 haalbaar
Onlangs liet Musk weten dat Tesla helemaal niet bezig is met de ontwikkeling van een 25.000 dollar, dus iets minder dan 25.000 euro, kostend model. Dit terwijl hij eerder aangaf hier wel naartoe te werken.
Dat Tesla niet aan de Model 2 werkt (zoals de auto in de volksmond wordt genoemd), betekent niet dat hij er niet komt. De auto is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de kostenbesparing die behaald wordt met de 4680-batterij.
Musk gaf ook aan dat een 25.000 dollar kostende Tesla op dit moment financieel nog niet haalbaar is voor de autofabrikant. Dat zal het voorlopig ook nog niet worden, mede door de problemen die op dit moment bouwers van elektrische auto’s plagen.
Ze kunnen niet alleen lastig aan halfgeleiders komen door productie- en leveringsproblemen bij Chinese fabrikanten, ook grondstoffen worden steeds duurder. Dat heeft enerzijds te maken met de toenemende vraag, en anderzijds met de schaarste door leveringsproblemen.
De Tesla 4680-batterij is hier iets minder gevoelig voor, omdat er geen kobalt in gebruikt wordt.
Eerder berekenden we wat de stijgende grondstofprijzen voor elektrische auto’s kunnen betekenen. Dat houdt ook in dat de 25.000 dollar kostende Tesla Model 2 inmiddels op papier ook al geen 25.000 dollar meer kost.
Maar zoals wel vaker bij Musk het geval is, weet je nooit waar hij mee kan komen. Denk maar eens terug aan de Cybertruck. Geef toe, die zag jij ook niet aankomen, en je verwachtte zeker niet dat hij kogelvrij zou zijn.